آنچه در مورد مراسم ماه عسل باید بدانید

آنچه باید در مورد مراسم ماه عسل بدانید

ماه عسل چه مراسمی است؟

ماه عسل مراسمی است که در آن عروس و داماد تازه ازدواج کرده، مدتی را در قالب تعطیلات یا سفر با هم می‌گذرانند. هدف از ماه عسل، سازگاری و هماهنگی عروس و داماد با هم است و به یک ماه اول پس از ازدواج که زوج‌ها در ملایمت و خوشی هستند نیز اطلاق می‌شود.

هر چند اين رسم مانند لباس توري سپيد عروس به اصطلاح از فرنگ آمده وليکن در ميان بافت مراسم ازدواج ايراني جا افتاده است.حتما يکي از دلايل پذيرش و همه گير شدن اين شيوه نياز به پناه بردن زوج جديد به يک خلوت زيبا ودل انگيز در پي آن همه هياهوو شور و غوغاي مراسم آغاز زندگي مشترک است.به ويژه که در دنياي ماشيني امروز و زندگي هاي آپارتمان نشيني هاي کنوني اين خلوت دلخواه به سختي در خانه جديد عروس و داماد فراهم مي شود.

تاریخچه ماه عسل


حدود چهار هزار سال پیش در بابل باستان رسمی بوده است که بر پایهٔ آن، پدر عروس برای داماد نوعی نوشیدنی شیرین که از عسل تهیه می‌شده می‌داده و از این رو به ماه نخست پس از ازدواج ماه عسل می‌گفتند. در کتاب سفز تثنیه ۲۴:۵ آمده‌است: «مردی که تازه ازدواج کرده‌است، نباید به خدمت سربازی برود یا وظایف دیگر اجتماعی به عهده او گذاشته شود. او باید برای مدّت یک سال معاف باشد تا در خانه بماند و همسرش را خوشحال کند.» در فرهنگ عرب، رسم مسافرت‌رفتنِ عروس و داماد پس از ازدواج، در اوایل سده ی 19 میلادی در انگلستان باب شد، که خود برگرفته از رسم برگزیدگان هندی در شبه قاره هند بوده است.

البته امروزه در اروپا ماه عسل به این صورت برگزار میشود که عروس و داماد در آخر مراسم عروسی خود و در همان شب عروسی به ماه عسل میروند اما در ایران به خاطر مهمونی پاتختی، ماه عسل برای چند روز بعد برنامه ریزی میشود.

اولین قدم برای شروع ماه عسل انتخاب یک مکان است. مهم نیست داخل کشور یا خارج؛ مهم این است که با توجه به بودجه و سلیقه شما آن مکان برایتان مناسب باشد. برای اینکه بهترین مکان را برای ماه عسل انتخاب کنید، شما و همسرتان جداگانه چند شهر و کشور را روی کاغذ بنویسید و بعد آنها را با هم به اشتراک بگذارید. قطعا بین نوشته هایتان با توجه به شناختی که درطول نامزدی و عقد به دست آورده اید، چند مکان مشترک وجود دارد. بهترین انتخاب می تواند از بین همین مکان های مشترک باشد. البته بهتر است جایی را برای ماه عسل انتخاب کنید که تا قبل از آن هیچ کدام تان به آنجا سفر نکرده باشید.

بیشتر بخوانید: نکاتی درمورد سفر ماه عسل