نکاتی در مورد مراسم عقد در محضر

مدارک مورد نیاز برای عقد در محضر چیست؟

اولین نکته برای عقد محضری که باید به آن توجه داشته باشید آماده کردن مدارک لازم برای عقد و رزرو یک سالن عقد خوب است. قبل از رزرواسیون سالن عقد، به دسترسی آسان و نزدیک بودن آن به محل زندگی خودتان و امکانات اولیه محضر دقت کنید. بعد از مراجعه و رزرو کردن محضر، فرم لازم برای مراجعه به مرکز بهداشت را جهت انجام آزمایشات قبل از ازدواج دریافت کنید.

لازم به ذکر است که آزمایش قبل از ازدواج شامل آزمایش خون، ادرار و ژنتیک است که همانند سایر آزمایشات دیگر انجام می‌شود.‌ برای آزمایش ازدواج لازم نیست ناشتا باشید فقط از ۷۲ ساعت قبل از آزمایش از مصرف داروهای کدئین دار اجتناب کنید.

قبل از مهر کردن برگه در مرکز بهداشت، برای عروس واکسن کزاز نیز تزریق می‌شود. برای داماد هم در صورتیکه ده سال از خدمت سربازی نگذشته باشد ضروری نیست و تزریق نخواهد شد. بعد از آزمایشات ذکر شده؛ طی چند نوبت جلسات مشاوره که در مباحث روانشناسی، دینی، حقوقی و زناشویی برگزار می‌شوند به پایان خواهند رسید و مدارک مهر شده را تحویل دفترخانه مدنظر قرار دهید.

مدارک مورد نیاز برای محضر شامل اصل شناسنامه زوجین و فتوکپی آن، کارت ملی زوجین با فتوکپی ، عکس ۳*۴ ، برگ جواب آزمایشگاه مبنی بر جوابیه آزمایشات ازدواج (شامل آزمایش اعتیاد، ایدز، تالاسمی، بیماری‌های مقاربتی و …) فراموش نکنید که جوابیه آزمایشات یک ماه اعتبار دارد.

کادو سر عقد محضری

کادوی سر عقد توسط خانواده‌ها به عروس و داماد اهدا می‌شود. در این هنگام توسط بزرگان هدایایی چون طلا و سکه به عروس و داماد تقدیم می‌شود. مادر عروس به دست داماد ساعتی شیک در حد توان خود می‌بندد. مادر داماد نیز نیم ست یا گردن‌بند و گوشواره طلا هدیه می‌دهد. خواهر و برادران عروس و داماد پول یا سکه طلا یا طلای سبک مانند انگشتر و زنجیر هدیه می‌کنند.

آداب و رسوم قند ساییدن روی سر عروس داماد


در حضور بزرگان و خانواده‌ها هنگام جاری کردن صیغه عقد، روی سر عروس و داماد قند‌های از پیش تزیین شده ساییده می‌شود.

توری تزیین شده را خانم‌های جوان‌تر به دست می‌گیرند و کله قند های تزیینی هم توسط خانمی جوان و ترجیحاً مجرد ساییده می‌شوند. فرقی نمی‌کند از کدام خانواده باشند ولی معمولاً زیر لفظی گفتن و عروس رفته گل بچینه توسط خواهر عروس یا خانمی از خانواده عروس گفته خواهد شد! بنا بر دلایل سنتی و خرافه، زنهای مطلقه و بیوه را به پشت سر عروس و داماد راه نمی‌دهند و اغلب به مراسم نیز دعوت نخواهند شد که البته این موضوع از بطن اشتباه و خرافه می‌باشد.

خطبه عقد توسط عاقد در محضر و در حضور مهمانان در سکوتی کامل جاری می‌شود. بعد از امضا کردن تعهدات مشترک، عروس و داماد حلقه ها را در انگشتان یکدیگر جای می‌دهند و با عسل کام هم را شیرین می‌‌کنند. پس از آن نوبت به هدیه خانواده داماد می‌رسد.؛ در واقع در رابطه با این موضوع به روشنی و مفصل در ابتدای مقاله و همچنین دیگر مقاله‌های تالارکده به آن پرداختیم که می‌توان یکی از مهم‌ترین نکته‌های برگزاری مراسم عقد و عروسی به شمار می‌رود و همینطور عروس و دامادها و در کل زوج‌های جوان باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند و آن را به خوبی در نظر داشته باشند. خانواده عروس نیز به دنبال آنها هدیه خود را به داماد و عروس اهدا می‌کنند. در همین هنگام اقوام و آشنایان هر دو طرف نیز کادو های خودشان را تقدیم عروس و داماد خواهند

بیشتر بخوانید:مشکلات اختلاف فرهنگی در ازدواج